Toimitusjohtajalta

Tilinpäätöstiedote 2023, 15.2.2024:

”Marimekon liikevaihto kasvoi edelleen ja liikevoittomme parani. Kansainvälinen myynti kasvoi selvästi. Määrätietoinen työmme kannattavan kasvumme skaalaamiseksi jatkuu vuonna 2024 heikommasta yleisestä markkinatilanteesta huolimatta.

Marimekon liikevaihto kasvoi vuoden viimeisellä neljänneksellä viisi prosenttia ja oli 50,6 miljoonaa euroa (48,4). Liikevaihtoa nosti erityisesti kansainvälinen liikevaihto, joka kasvoi 10 prosenttia, kun etenkin tukkumyynti kehittyi hyvin sekä Aasian-Tyynenmeren alueella että Pohjois-Amerikassa ja lisenssituotot kasvoivat. Myös liikevaihtomme Suomessa kasvoi kaksi prosenttia, mikä on hyvä suoritus tässä haastavassa yleisessä markkinatilanteessa ja hyvin taktisessa liiketoimintaympäristössä. Haluankin lämpimästi kiittää kaikkia marimekkolaisia ja partnereitamme eri puolilla maailmaa heidän upeasta työstään vuonna 2023.

Liikevaihdon hyvä kehitys kasvatti liiketulostamme ja vertailukelpoinen liikevoittomme parani loka-joulukuussa 19 prosenttia 8,3 miljoonaan euroon (6,9) ollen 16,4 prosenttia liikevaihdosta (14,3). Liikevoittoa kasvatti myös suhteellisen myyntikatteen parantuminen. Jatkoimme johdonmukaisesti strategiamme mukaisia panostuksia kasvuun ja näin kiinteät kustannuksemme nousivat suunnitellusti.
Koko vuoden 2023 liikevaihtomme kasvoi viisi prosenttia ja oli 174,1 miljoonaa euroa (166,5). Kansainvälinen liikevaihto kasvoi vuoden aikana 10 prosenttia ja liikevaihto Suomessa 1 prosentin. Vertailukelpoinen liikevoittomme oli 32,0 miljoonaa euroa (30,4) eli 18,4 prosenttia liikevaihdosta (18,2). Myös liiketoiminnan rahavirta kehittyi myönteisesti ja Marimekon taloudellinen asema jatkui vahvana.

Jatkoimme vuoden viimeisellä neljänneksellä asemamme vahvistamista kansainvälisillä markkinoilla, erityisesti Aasiassa ja Skandinaviassa. Kaksi uutta Marimekko-myymälää avattiin Kuala Lumpurissa Malesiassa, joka on yksi kolmesta uudesta loose franchise -partnerien operoimasta markkinasta, joihin Marimekko laajeni vuonna 2023. Kööpenhaminassa avasimme uusimman, dynaamisesti muuntautuvan myymäläkonseptimme mukaisen lippulaivamyymälän. Yhteensä vuoden aikana avattiin 19 uutta Marimekko-myymälää tai -shop-in-shopia, joista 17 avattiin Aasiassa. Lisäksi Tukholman-lippulaivamyymälä uudistettiin täysin vuonna 2023. Varsinaisten myymälöiden lisäksi näkyvyyttä brändillemme vuoden aikana toivat 11 pop-up-myymälää, joista neljännellä neljänneksellä yksi sijaitsi Soulissa ja toinen Hongkongissa. Tärkeässä roolissa Marimekon kansainvälisen tunnettuuden kasvattamisessa ovat myös rajoitetun ajan saatavilla olevat yhteistyömallistot oman alansa johtavien toimijoiden kanssa, kuten vuonna 2023 lanseeratut mallistomme adidaksen ja IKEAn kanssa.

Strategiakaudella 2023–2027 Marimekko keskittyy skaalaamaan liiketoimintaansa ja kasvuaan erityisesti kansainvälisillä markkinoilla. Kansainvälisen liikevaihdon kasvu, myymäläverkoston kehittäminen ja uudet digitaaliset myyntikanavat sekä kiinnostavat yhteistyöt ovat konkreettisia osoituksia strategiamme edistymisestä vuonna 2023. Vuonna 2024 juhlistamme tunnetuimman kuosimme, Maija Isolan suunnitteleman Unikko-kuvion 60-vuotista taivalta. Unikko näkyy vuoden aikana muun muassa erikoismallistoissa sekä lukuisissa tapahtumissa eri puolilla maailmaa, mikä tarjoaa meille erinomaiset eväät jatkaa määrätietoista työtämme yhä uusien yleisöjen tutustuttamiseksi Marimekkoon ja syventääksemme suhdettamme Marimekko-yhteisöön sekä skaalataksemme kannattavaa kasvuamme markkinatilanteesta huolimatta.”

Tiina Alahuhta-Kasko